
Friday, May 4, 2001 

Nicolai N. Petro is a professor of political science at the University of Rhode Island. He was a State Department policy adviser on Soviet affairs during the first Bush administration, and travels to Russia frequently.

THE RECENT TRANSFER of ownership of the Russian independent television 
network NTV has unleashed a firestorm of criticism in the West. But while 
the Western media view the issue as an assault on free speech, in Russia, 
where the issues are seen as more complex, media reaction have been more 
muted. The difference highlights how out-of-touch the Western media have 
become with post-Yeltsin Russia.

For sheer hyperbole, Western press coverage of the NTV-Gazprom dispute has 
few equals. "Soviet-style terror has the media at bay," screams a headline 
in the British Daily Telegraph. "Piece by piece" Putin and "his cronies 
have crushed the most prestigious television, newspaper and magazine 
organizations in the country" opines The Washington Post. "If this trend is 
not quickly reversed," The New York Times warns ominously, "President 
Vladimir Putin could regain some of the power his Soviet-era predecessors 
had to suppress or manipulate unfavorable news."

But while rushing to the defense of the rights of journalists, the Western 
media have seemed unconcerned with the rights of NTV's shareholders not to 
have their investments squandered and assets stripped to the tune of nearly 
$300 million. Only recently has the true extent of NTV's mismanagement 
under Vladimir Gusinsky come to light. According to an in-depth report by 
the Russian news magazine Ekspert, an audit of NTV conducted by 
PriceWaterhouseCoopers shows network losses swelling over the past three 
years, with total capital losses reaching $57 million by the end of 2000. 
At the same time, poor programming decisions caused the network's ratings 
to fall well behind those of its rivals, ORT and RTR, last year.

Yet so unconcerned was the old NTV management with the business side of 
their venture that it did not even bother to secure the rights to most of 
its major programs. This at a time when the station's own accountants were 
showing that the company would never be able to get out of debt with its 
current revenue stream. The old NTV management was so slipshod that when 
the new management team took over, it found original founder Oleg 
Dobrodeyev still listed as the network's general director, even though 
Dobrodeyev had left to manage competitor RTR more than a year ago!

Why did Gusinsky allow the country's "most prestigious television company" 
to be run so poorly? The straightforward answer is because Gusinsky was 
building an empire of personal influence by borrowing money that he had no 
intention of repaying. More than any other oligarch, with the possible 
exception of Boris Berezovsky, he exemplifies the "new Russian" penchant 
for wielding political and economic influence through the media. By the 
time the bills came due, Gusinsky reckoned that his influence would be 
great enough to shield him, perhaps indefinitely, from attempts to make him 
repay. A classic pyramid scheme, only this time using the power of the news 
media as a weapon against creditors.

As many analysts at the time pointed out, Gusinsky built his media empire 
into a national player by trading media influence for Kremlin support, and 
Kremlin support for investments. This practice reached its peak during 
Yeltsin's 1996 presidential campaign, but ended abruptly with Putin, says 
Dobrodeyev. And that is when the company's problems began. No longer able 
to parlay political clout into collateral, bill collectors came knocking 
and found that Gusinsky had foolishly made himself legally vulnerable by 
transferring 80 percent of his assets to safe havens in Gibraltar (hence 
the state prosecutor's indictment of Gusinksy for fraud involving the 
intentional transfer of assets overseas to shield them from creditors).

By and large, however, the Western press has chosen to treat Gusinsky's 
sordid financial dealings ("a flamboyant entrepreneur," says The New York 
Times) as nothing but a fig leaf for Putin's efforts to squash freedom of 
the press, and Gazprom as his pliant tool. Never mind that it was Gazprom 
that first sought an agreement last November to let a foreign investor buy 
the debt, and that brought in Deutsche Bank to serve as an experienced 
intermediary.

Never mind that Gusinsky himself, just a month later, torpedoed a tentative 
agreement by starting separate negotiations with Ted Turner. Never mind 
that, after winning six court judgments in its favor, in a final attempt to 
reach a settlement Gazprom was still willing to support a board of 
directors that included five out of eleven members of the old board, 
including top journalist Evgeny Kiselyov.

Equally misleading and unsubstantiated is the blithe assertion that Putin 
is seeking total control over the media. Not only is there not a shred of 
evidence linking him to these events, but twice already this year, Putin's 
government championed media freedom where it matters most -- in the 
legislative arena. First, by opposing new legislation that would place 
limits on advertising revenue. Second, by arguing against the limits that 
the legislature is seeking to place on foreign ownership of the media.

Western reporters attribute the gap between Western and Russian reporting 
to the Russian press being less free and less balanced. But such smugness 
hardly seems appropriate when nearly half of Russia's 90 officially 
registered television companies, 25,000 newspapers, 1,500 radio programs 
and 400 news agencies are independently owned and operated. Moreover, in 
both quantity and diversity of reporting on controversial topics like 
Chechnya, and the NTV-Gazprom dispute, the Russian media far outdoes its 
Western counterparts.

A visit to www.smi.ru, just one of more than 8,000 Russian media Websites, 
shows that there have been more than 2,100 Russian articles published about 
the NTV flap over the past eight months. That's four times the number 
published in the 50 largest U.K. and U.S. newspapers during the same 
period, according to a search of the Lexis-Nexis media database. As for 
balance, Lexis-Nexis shows 313 articles mentioning Vladimir Gusinsky but 
only 22 that mention Gazprom rival Alfred Kokh during the same period.

Such coverage of the NTV flap has led to Kremlin complaints that the 
Western press is biased. While almost no one in the West takes such claims 
seriously, in Russia they have become conventional wisdom. Moreover, the 
Russian government is not the only one complaining about the quality of 
Western media coverage. Back in 1996, New York University Prof. Stephen 
Cohen accused the Western press corps of "professional malpractice" for its 
overly optimistic coverage of Russia.

Since then, what Princeton's Stephen Kotkin terms "the collective hysteria 
that passes for reporting and commentary on Russian affairs" seems to have 
gotten worse. Patricia E. Dowden, former World Bank financial institutions 
development project manager, decries "the pattern of press bias that 
continues to concern many of us regarding reporting about Russia."

Leonid Bershidsky, editor of Vedomosti, the Russian joint project of The 
Wall Street Journal and London's Financial Times, complains about the 
sensationalism among Western reporters in their "appalling coverage of 
Russian business." And last year Anatol Lieven, a senior associate at the 
Carnegie Endowment for International Peace,in Washington, D.C., accused 
much Western journalistic and academic commentary of bigotry and 
"Russophobia" for its coverage of Russia, and the Chechen war in particular

Is it any wonder that in recent years the reputation of the Western media 
as an impartial source of information has plummeted faster than the ruble 
did in 1998?

The Western press can do better. Reporters need to recognize that coverage 
of what is wrong with Russia, to the exclusion of almost everything else, 
far from being objective, seriously distorts reality, and is tantamount to 
promoting advocacy for a single, negative point of view. Editorial boards 
should stop treating Russian politics as if it were a morality play in 
which they get to choose which characters represent good and evil. Not only 
is it unseemly, but more often than not, the key characters eventually wind 
up switching roles. Today's Russia is far more complex than its media 
portrayal. We deserve equally sophisticated reporting about it.

